Oncologische fysiotherapie

Wanneer u kanker heeft, of heeft gehad, kunt u problemen ondervinden door de ziekte zelf of door de kankerbehandeling. Bij bepaalde problemen kan de oncologiefysiotherapeut u helpen. Tegenwoordig is kanker steeds vaker een chronische ziekte, ook dit heeft gevolgen voor uw fysieke, psychische en sociale welzijn. U leert op uw eigen manier omgaan met de nieuwe situatie. Onze oncologiefysiotherapeuten kunnen hierbij een ondersteunende rol vervullen.

U kunt in alle fasen van de ziekte baat hebben bij de fysiotherapeut, die per fase het doel van uw behandeling aanpast.

• In de curatieve fase, als de behandeling gericht is op genezing, helpt de oncologiefysiotherapeut u bij het terugkrijgen van verloren of verminderde vaardigheden.
  • In de palliatieve fase werkt u samen met de fysiotherapeut aan het behoud van wat u nog kunt.
  • In de terminale fase begeleidt de oncologiefysiotherapeut u bij het feit dat u steeds minder kan.

Bewegen en kanker

Speciaal voor mensen die behandeld zijn voor kanker is een beweegprogramma ontwikkeld. Een actieve leefstijl draagt bij aan de overlevingskans en het kan een aantal risicofactoren voor (het terugkeren van) kanker verminderen. Tijdens dit programma begeleidt onze fysiotherapeut u op een verantwoorde manier naar een actieve leefstijl.