Medical taping & dry needling

Medical taping

Medical taping is een behandelmethode die goed helpt bij het herstel van blessures. Medical taping gebruikt elastische tapes die spieren ondersteunen zonder ze te beperken, dit werkt veel beter dan de ‘gewone’ sporttape. De fysiotherapeut maakt bij medical taping gebruik van elastische tape, die de weefsels en gewrichten in hun functioneren ondersteunen. U kunt dus gewoon blijven bewegen; terwijl u sport of werkt, werkt uw lichaam zelf aan het herstel.

Wanneer wordt medical taping ingezet?

• behandelen van spierblessures en verbeteren spierfunctie
  • verminderen van ontstekingen of vochtophopingen
  • corrigeren van lichaamshouding en bewegingsrichting
  • ondersteunen van gewrichten
  • behandelen van klachten door overbelasting
  • opheffen belemmeringen in bloedcirculatie en lymfeafvoer
  • verminderen van pijn
  • stimuleren van proprioceptie

Dry needling

In onze praktijk wordt ook de vrij nieuwe methode dry needling toegepast.

Via een speciale techniek worden dan spierverhardingen (triggerpoints) aangeprikt, waardoor ze snel en langdurig ontspannen. De kleine pijnlijke verhardingen of ‘knoopjes’ in uw spieren ontstaan door ongunstig gebruik van spieren. Denk aan overbelasting, een ongeluk, maar ook stress of slechte voeding.

Bij dry needling gebruikt de fysiotherapeut een zeer dunne, droge naald. Met die naald wordt kort in de spier geprikt. Dry needling werkt op specifieke punten, de zogenaamde ‘triggerpoints’, en richt zich op spierverhardingen die lokaal of op afstand een pijnlijke plek veroorzaken, zoals (spannings)hoofdpijn uit de nek en schouders. Het inbrengen van het naaldje voelt u niet. Bij het prikken kan de spier kort aanspannen. Dat geeft even een soort krampgevoel en soms lokale pijn. Daarna ontspant de spier zich meestal direct.

Het is gebaseerd op westerse anatomische en neurofysiologische principes en moet dus niet verward worden met acupunctuur. Patiënten zijn zeer positief over de effecten van dry needling. Herstel van de klacht is namelijk snel en vaak direct merkbaar.