Manuele therapie

Manuele therapie is bedoeld voor mensen met klachten aan het bewegingsapparaat, dat wil zeggen de wervelkolom en gewrichten in armen en benen. Vaak is een kortere of langere overbelasting van het gewricht de oorzaak van de klacht. Bewegen wordt dan moeilijk en pijnlijk. Ook kunnen spieren verkrampen en kan de pijn uitstralen naar andere delen van het lichaam. Met behulp van manuele therapie kan het disfunctioneren van de gewrichten worden verminderd of verholpen. De effecten zijn vaak direct merkbaar, je ervaart een toename in de bewegingsvrijheid en vaak een afname van pijn.
Verschillende publicaties melden dat voldoende tot optimaal resultaten worden behaald bij meer dan tachtig procent van de verwezen patiënten bij een gemiddelde van zes behandelingen.

Wat doet de manuele therapeut?
De manueel therapeut verhelpt de functiestoornis van het gewricht door het toepassen van specifieke passief mobiliserende bewegingen. Door de lichaamsdelen rond het gewricht op een bepaalde manier te bewegen kan de beweeglijkheid van de gewrichten snel worden vergroot. Manuele therapie houdt rekening met individuele verschillen en asymmetrie in vorm en functie en tracht een optimale bewegingsfunctie te verkrijgen en te handhaven. Zij doet dit door na een nauwkeurige individuele bewegingsanalyse op zeer subtiele, meestal pijnloze wijze alle gewrichten van het lichaam te bewegen. De pijn neemt af en de beweging van de gewrichten kan verbeteren, waarbij zacht tegen de lichaamsdelen wordt geduwd.

Met welke klacht naar manuele therapeut?
– Hoofd- en nekpijn
– Slecht bewegen wervelkolom
– Nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen
– Hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib en borstpijn
– Lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen
– Bepaalde vormen van duizeligheid
– Kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten
– Heupklachten

Wilt u een afspraak maken met de manueel therapeut? Klik dan hier.